Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?
Călătoria mea în antreprenoriat a început în anul 2006 și dacă e să privesc în urmă pot să spun că, desi nu eram sigură care va fi domeniul, știam sigur că nu voi lucra din postura de angajat. A fost unul din acele lucruri pe care le-am simțit și de care nu m-am îndoit niciodată. Eu și câteva prietene din facultate doream să punem bazele unei companii care să atragă fonduri nerambursabile, dar pentru că procesul era destul de anevoios, ne-am gândit că avem nevoie de un business care să aducă resurse financiare, iar cum pasiunea noastră comună era reprezentată de limbile străine, așa am pus bazele biroului de traduceri, care este într-o continua creștere de atunci. Mi-am dorit să facem lumea să înțeleagă și să respecte această profesie și să ne implicăm în proiecte de amploare, precum traduceri de cărți și subtitrări și dublări de filme, proiecte cu care ne mândrim acum în portofoliul nostru. Antreprenoriatul răspunde perfect nevoii mele de schimbare, de a învăța, de aceea în 2020 am pus bazele salonului de înfrumusețare Urban Mom Studio, un domeniu complet nou, dar deosebit de interesant și ofertant.
Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?
Principala provocare pe care am întâmpinat-o a fost să înțeleg că un business nu este o joacă, că este nevoie de implicare și consecvență și că echipa este deosebit de importantă. Din acest motiv, a fost nevoie să renunț la un business alături de prietenele mele, pentru că nu aveam aceeași viziune, și să o iau de la capăt singură, lucru care m-a ajutat enorm, pentru că am clădit business-ul de la 0 și, astfel, am evoluat odată cu business-ul. Am înțeles faptul că oamenii au propriile limitări și că doar acceptându-le și corectându-le, poți crește. Procesul de învățare este continuu în antreprenoriat, la fel ca în viață, și dacă nu ești pregătit să accepți asta, atunci poate că antreprenoriatul nu este pentru tine.
Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?
Faptul că sunt o persoană activă m-a ajutat mult de-a lungul timpului, pentru că am înțeles că și potențialii clienți sunt la fel, ceea ce în business se traduce printr-un mesaj clar și direct, care trebuie adaptat mereu la nevoile clienților. În pandemie, cheltuielile cu marketing-ul și promovarea pe Social Media au fost primele eliminate, dar noi, la biroul de traduceri, am păstrat comunicarea mereu deschisă cu clienții noștri, singura diferență fiind că am schimbat modul în care dialogam. Dacă până atunci vorbeam despre proiectele noastre, în pandemie am înțeles că oamenii au nevoie să le fim alături, să îi ajutăm să treacă peste momentele dificile și așa a apărut #traducemstareadebine, un mod mai vesel de a prezenta serviciile de traduceri.
Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depășit?
Dacă la început credeam că pentru a reuși în business este nevoie de o idee genială, acum îmi dau seama că o idee genială nu este totul și că cele mai importante calități pentru un antreprenor sunt disciplina și consecvența, cu alte cuvinte “Antrenamentul bate talentul”. Un business poate atinge potențialul dorit doar dacă îți asumi faptul că este nevoie să te implici 100% nu doar o lună sau un an, ci în fiecare zi.
Cum îți menții creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?
Sunt o persoană căreia îi place să fie înconjurată de oameni și pentru mine funcționează foarte multe networking-ul cu oameni de calitate. Consider că networking-ul este un instrument extraordinar, care îi poate oferi unui antreprenor răspunsurile la toate provocările pe care le are.
Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?
Sunt o persoană foarte disciplinată și am capacitatea de a prioritiza foarte bine ceea ce este important. De asemenea, mă ajută mult faptul că sunt o persoană activă și ceea ce mă sperie nu este prea multă muncă, ci lipsa ei. Fac o echipă foarte bună cu soțul meu, utilizăm în comun calendarul familiei și ne-am împărțit foarte bine sarcinile între noi, astfel încât să avem timp pentru noi și pentru activitățile care ne plac.
Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?
Principalul sfat ar fi să cunoască business-ul sau să aibă în apropiere specialiști în respectivul domeniu. Este foarte dificil să reușești atunci când intri atât într-un domeniu complet nou și nici nu ai posibilitatea de a învăța de la oamenii din jur. Antreprenoriatul presupune muncă susținută, asumată, iar dacă nu ești pregătit să te implici trup și suflet, atunci poate că a fi antreprenor nu este neapărat pentru tine. Nu este un eșec să recunoști că nu poți face bine ceva, adevăratul eșec este să perseverezi fără să faci nimic diferit, fără să folosești alte instrumente sau să încerci să faci ceva diferit.
Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine? Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?
Antreprenorul, din punctul meu de vedere, trebuie să fie un lider, o persoană care-i inspiră pe cei din jur. Cel mai greu lucru pentru mine a fost să accept că nu le pot face eu pe toate și că nu sunt perfectă, iar pentru acele activități pe care eu nu puteam face 100% perfect, am găsit oamenii potriviți. Nu mi-a fost ușor să înțeleg care sunt defectele, dar odată ce le-am acceptat, am înțeles că business-ul meu va câștiga mai mult dacă eu mă concentrez pe ceea ce fac eu mai bine. Am multe momente de mândrie de-a lungul carierei mele de antreprenor, care mi-au umplut sufletul de bucurie: faptul că avem în portofoliu cărți care vor rămâne moștenire generațiilor viitoare, faptul că suntem singurul birou de traduceri care se poate mândri cu filme care au rulat pe marile ecrane, faptul că am lângă mine oameni minunați, de la care învăț zi de zi, faptul că văd bucurie și recunoștință în ochii clientelor de la Urban Mom Studio și multe altele.
Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?
În prezent oferta este mai multe decât generoasă, cred că problema apare atunci când este nevoie să selectezi din toate resursele care ne sunt puse la dispoziție. În principal, eu îmi aleg resursele în funcție de nevoile mele, adică dacă simt că nu sunt 100% stăpână pe mine la public speaking, atunci caut resurse în acest sens și caut provocări care să mă scoată din zona de confort, din care să învăț. Ascult foarte multe podcast-uri, iar temele lor vin să răspundă unor minusurile ale mele, de exemplu dacă am credințe limitative despre bani, caut resurse despre acest subiect. Practic, este necesar să înțelegem ce urmărim să obținem de la aceste instrumente și, astfel, le selectăm foarte bine. În prezent, citesc “Cum să faci doar ce contează cu adevărat” de Rob&Steven Shallenberger și “Atomic Habits” de James Clear.
Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?
Piața este în continuă schimbare, indiferent de domeniu, așa că tot timpul trebuie să cunoști tendințele. În fiecare domeniu există experți, persoane pe care le admiri, iar eu încerc să fiu acolo unde sunt aceste persoane, pentru că îmi este foarte ușor să relaționez și să învăț de la oamenii din jurul meu.
Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?
Succesul este o noțiune care diferă de la persoană la persoană, dar pentru mine acesta se măsoară în cifre, respectiv o creștere de minim 20-30% în fiecare an și proiecte deosebite, care te poziționează ca un lider de piață în respectivul domeniu.
Cum ai reușit să atragi și să-ti păstrezi clienții loiali?
Nu cred că există o modalitate mai simplă de a-ți atrage și menține clienții decât dacă răspunzi 100% cerințelor lor și, în unele cazuri, chiar să le anticipezi. Într-o lume în care totul se întâmplă într-un ritm halucinant, este nevoie să performezi la cel mai înalt nivel și să faci asta și într-un timp mai scurt, iar pentru mine asta înseamnă ca în fiecare zi să fii mai bun decât ai fost în ziua anterioară.
Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?
Pot să spun cu sinceritate că după 17 ani de antreprenoriat nu m-am plictisit niciodată, iar acest lucru pentru mine înseamnă enorm. Fiecare zi este altfel, iar dacă ești clădit ca atare, atunci, în mod cert, antreprenoriatul este pentru tine. Cred cu tărie că oamenii cu adevărat puternici sunt aceia care găsesc soluții atunci când toți ceilalți abandonează, iar până acum cred că am reușit să fac asta și voi face tot posibilul să fac acest lucru și în viitor.
https://www.facebook.com/traduce.eu
+40732 008 923
https://www.linkedin.com/company/traducere/
https://www.facebook.com/studiourbanmom
+40759 672 519
urbanmomstudio
Comments on “Ana Roșca – 17 ani de antreprenoriat în România”
Comments are closed.